• این بخش به زودی فعال خواهد شد
xلطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
پربازدیدترین ها
  • مطالب

  • جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴
  • نویسنده: محمدرضا مقیمی

Raymond Loewy
2512
بازدید


داستان مردی که همه چیز طراحی کرد

در میانه قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا، برند های مصرفی (محصولاتی که به خوبی شناخته شده بودند ومستقیما توسط مصرف کننده خریداری می شدند) به نماد زندگی خوب تبدیل شدند، پیوندی میان پیشرفت های فناوری و دوران صلح پس از جنگ.

محصولات تولید شده و برندیگ هوشمندانه آنها، مانند هویت بصری شرکت نفتی Shell ، خودروی Studebaker Avanti  و دستگاه های توزیع کوکا کولا، جایگاه ویژه ای در تاریخ فرهنگ مصرف پیدا کردند.

 

Studebaker Avanti خودروی کوپه ی لوکس
دستگاه نوشابه ریز کوکاکولا

فردی کارکردگرا و البته با افکاری جلوتر از زمانه ی خود نقش طراح را در مورد بیشتر محصولات نمادین آن دوره بر عهده داشت، طراحی های نامیرای ریموند لویی را به جرات می توان حتی امروز، فاقد زمان دانست. در پنجم نوامبر 2013 سایت گوگل تصویر مناسبتی خود را به افتخار صد و بیستمین سالروز تولد ریموند لویی به اشاره ای به همکاری او با راه آهن پنسیلوانیا اختصاص داد.

لویی در پنجم نوامبر 1893 در پاریس متولد شد. او جنگ جهانی اول را در ارتش فرانسه خدمت کرد و بعد از جنگ با فاصله ی زمانی کمی به آمریکا رفت. در اوایل مهاجرت، او ساکن نیویورک بود، برای Macy’s  و Saks Fifth Avenue ویترین طراحی می کرد  و تصویرسازی های Fashion Design را برای مجلات Vogue  و Harper’s Bazaar خلق می نمود. اولین حضور جدی و البته تاریخ ساز او در دنیای طراحی صنعتی با طراحی مدل Sears  از یخچال های شرکت Coldspot اتفاق افتاد، یخچالی که با قفسه های آلمینیومی و لبه های گرد خود به سرعت به یخچال محبوب دلها در آن روزها تبدیل شد.

لویی و Sears Coldspot یخچال مهمی که طراحی کرد

از آن زمان تا شصت سال بعد، صدها طرح مصرفی (طراحی برای مصرف کننده) نتیجه ی ماموریت موفق ریموند لویی بودند که مقصد نهایی آنها زندگی روزانه ی مصرف کنندگان آمریکایی (و البته بعدا آنسوی مرزهای آمریکا) بود. این طرح ها هر چه که بودند چه لوگوی شرکت های Exxon Mobil و Shell Oil چه بسته بندی های مورد علاقه و استفاده میلیون ها نفر مانند بسته ی سفید سیگار Lucky Strike و جعبه ی ریش تراش برقی Schick  ، طراحی به سبک ریموند لویی را با کلماتی همچون ساده، به روز و از همه مهم تر مشتری پسند توصیف پذیر کردند.

او یک بار در جایی گفت : هدف نهایی، پیچیده تر کردن زندگیِ در حال حاضر سختِ مصرف کننده نیست.

بسته بندی سیگار Lucky Strike
روند طراحی لوگو Exxon

طراحی های او حتی آمریکایی ها را بیرون از کره زمین هم همراهی کرده اند. از سال 1967 تا 1973 او مشاور پروژه هایNASA  شامل Saturn-Apollo و Skylab (زحل-آپولو و آزمایشگاه آسمان) بود، پروژه ای که به ارائه ی طرح هایی موفق برای شبیه سازی جاذبه منتج شد.

لویی با ناسا نیز همکاری داشت

از آنجاییکه زیبایی شناسی کار های لویی شهرت بسیاری را برای او به همراه داشت، همکاری او با برخی شرکت های تولید کننده به تولید برخی از آیکون های تاریخ طراحی منتهی شد.

 

او برای شرکت Greyhound  یک اتوبوس به یادماندنی به نام Scenicruiser  برای Studebaker  ، Avanti  و Champion و برای شرکت راه آهن پنسیلوانیا چهار لوکوموتیو شاخص طراحی کرد. ترکیب سه رنگ نشان آبی، کروم و سفید هواپیماهایAir Force One  که هواپیمایی مخصوص رییس جمهور ایالات متحده محسوب می شود و عقاب نشان پست سراسری آمریکا نیز از کارهای مهم او هستند.

Greyhound Scenicruiser

فعاایت های ریموند لویی برای او جلد مجله ی Time  را نیز در سال 1949 به همراه داشت. بعد از یک ماموریت خستگی ناپذیر، لویی در سال 1980 بازنشسته و در سال 1986 درگذشت.

 

 اما آن طور که Susan Heller  گزارشگرNew York Times  می نویسد، طرح های او تقریبا همه جا به چشم می خورند. او در ادامه می نویسد، سخت است که بخواهید یک قوطی آبجو یا نوشیدنی بدون الکل را باز کنید، صبحانه درست کنید، سوار هواپیما بشوید، بنزین بزنید، بسته ای پست کنید و یا لوازم خانگی بخرید و با یکی از آثار لویی مواجه نشوید.

تصویر لویی روی جلد مجله Time
بطری بسیار تاثیر گذار کوکاکولا

کتاب ها :

Industrial Design, Raymond Loewy, Overlook Press, 1979

 Contemporary Designers, Ann Lee Morgan, St. James Press, 1985 

  • دیزاین ،
  • استریم لاین ،
  • ریموند لویی ،
  • آمریکا ،
  • مصرف گرایی ،
  • کوکاکولا ،
  • طراحی خودرو ،
  • محمدرضا مقیمی ،

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید
نظر