• این بخش به زودی فعال خواهد شد
xلطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
پربازدیدترین ها
  • مطالب

  • سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴
  • نویسنده: Oumood

2920
بازدید


مشخصات راستایی میکروفون ها Polar pattern

کلیه ی میکروفون ها بر اساس نوع ساختمان, فشار صوت محیط اطراف را به طرق مختلف دریافت میکنند

 

برای مثال در میکروفن نواری ممبران این میکروفن در فضا ممکن است به نحوی واقع شود که از یک یا دو راستا صدا دریافت کند ویا میکروفونی طرح شود که در تمام راستا ها صدا را دریافت نماید.

چگونگی دریافت صدا از جهات مختلف یا بررسی چگونگی حساسیت میکروفون از زوایای مختلف نسبت به منبع یا منابع صوتی را پولار پترن گویند.

پولار پترن مشخصه ای است که به میکروفون های جهت دار نسبت داده میشود

در میکروفون جهت دار همه جهته تفاوتی در شکل دیافراگم نیست و همه ی انها دارای دیافراگم دایره ای به اندازه ی یک سکه هستند

پولارپترن میکروفون ها به چهار گروه یک راستایی(دلوار یا Cardioid) و دو راستایی یا به صورت هشت لاین (Birdirectional) ویا نارسایی یا تمام جهته (Omni directional) ویا فوق العاده کاردیوعید(Hgpr cardioid) تقسیم میشوند که شناخت هر کدان تنها به اسم ونوع با توجه به مشخصاتی که کارخانه ها در کاتالوگهای مربوط به هر میکروفن بیان میکنند بستگی دارد و هیچ بستگی به نوع شکل و قیافه میکروفن ها ندارد.

میکروفن های تمام جهته را (Omni directional) گویند علامت اختصاری ان شبه کره است

همان طور که از اسم این میکروفون ها مشخص است این میکروفون ها قادراند اصوات صوتی و یا منابع صوتی را که در اطراف خود میباشند به وضوح دریافت کنند و هیچ نقطه کوری در اطراف ان وجود نداشته و اصوات به طور یکنواخت از اطراف میکروفون ممبران ان را به ارتعاش وامیدارند

هر چه ابعاد میکروفن کوچک باشد خطای یک جهته شدن در فرکانس های بالا را کمتر دارد چون ابعاد میکروفون کمتر تشکیل سایه میدهند

چرا که در فرکانسهای بالا به علت کوچک بودن طول موج ابعاد میکروفون میتواند تولید سایه اکوستیکی بنماید

همان طور که بیان شد تمایل در به زاویه دار شدن در فرکانسهای بالا نکته ای که باید در انجام کار به ان توجه کرد چون هرگاه بخواهیم صدای دو نفر را به یک صورت و یا یک شفافیت داشته باشیم در صورت شرایط مناسب باید میکروفون را دور از اشخاص طوری قرار دهیم که زاویه ی ان هر دو شخص را در خود جای دهد

از این میکروفون در شرایطی استفاده میشود که احتیاج به جهت خاصی در برابر منبع یا منابع صوتی نداشته باشیم و بخواهیم صدای کل یک محوطه را داشته باشیم مانند یک ورزشگاه که در این حالت توانسته ایم شخصیت اصلی یک محل را حفض نماییم

حساسیت این میکروفون ها به دلیل مکانیزم انها در برابر حرکت دست کم است

 از انجایی که این میکروفون ها به نویز حساس هستند حداقل استفاده میشوند

میکروفون های یک جهته یا دلوار (Cardioid)

میکروفون های یک جهته میکروفون هایی هستند که فقط ارتعاشاتی را که از یک جهت یعنی جهت مقابل به میکروفون وارد میشود میتواند به طور واضح عکس العمل نشان دهد و این عکس العمل در مقابل زوایای دیگر به وضوح نیست و خارج بودن منبع را از زوایای میکروفون نشان میدهد

و از این جهت به ان کاردیویید گفته میشود که پترن ان شبیه قلب میباشد

اگر منبع صوتی در زاویه ی صفر درجه قرار بگیرد یعنی منبع دقیقا رو به روی میکروفون باشد صدای منبع به خوبی دریافت میشود و هنگامی که به زاویه ی 180 درجه میرسیم به نقاط کور میکروفون خواهیم رسید که این نقاط نقاط کور میکروفون نیستند ولی چیزی در حدود 20 دسیبل ورودی را تضعیف میکنند

این نوع میکروفون یکی از پرکاربرد ترین میکروفونها در شرایط حرفه ای است چرا که با این میکروفون میتوان منبع صوتی خواسته شده را مورد توجه قرار داد و منبع نا خواسته را در نقاط کور میکروفون قرار داد

مورد استفاده این میکروفون وقتی است که منبع یا جهت خاصی مورد نظر جهت ضبط صوت میباشد و احتیاج به صداهای دیگری که اطراف ما ناخواسته است نداریم

از این میکروفون جهت ضبط کنسرت و رپرتاژ و تعاتر و نمایش نامه که احتیاج به صداهای پشت نداریم استفاده میکنیم

 

میکروفون های دو جهته یا دو راستایی یا هشت لاین(Bidirectional)

میکروفون های دو جهته میکروفون هایی هستند که قادراند ارتعاشات صوتی را از دو جهت مخالف دریافت نمایند

که به انها Figure of eight میگویند

فرقی که این میکروفون با بقیه خانواده های گفته شده دارد این است که در حالت های قبل میکروفون طوری در جلوی منبع صوتی قرار میگرفت که دیافراگم درست موازی با منبع صوتی بود و خط عمود بر این میکرفونها همجهت با محور (Y) است

اما در این نوع میکروفون دیافراگم از دو جهت با هوای بیرون و اطراف در ارتباط هستند و دیافراگم خود موازی با محور (Y) است و خط عمود بر ان موازی محور (X) است بنابر این میکروفون های قبلی به طور افقی در هوا قرار میگرفتند

ولی این نوع میکروفن ها به طور عمودی در جلوی منبع صوتی قرار میگیرند

از این نوع میکروفون زمانی استفاده میشود که دو منبع همگن وهم شرایط داشته باشیم و این دو در مقابل همدیگر قرار گرفته شده باشند مانند دو نفر که در مقابل هم دیالوگ میگویند و یا در مورد ارکستر که دو ساز در مقابل هم نشسته اند به جای دو میکروفون میتوان از یک میکروفون (Bidirectional) استفاده کرد

 

میکروفون های فوق العاده کاردیویید(Hyper cardioid)

به علت اینکه میکروفونهای کادیویید برای استفاده دارای زاویه ی بازی هستند میتوان از این میکروفون ها در مکان های مناسب استفاده نمود

مانند مکانهایی که دو منبع صدای نزدیک به هم که دارای دامنه ی شدید داشته باشیم و بخواهیم از دو میکروفون کاردیویید استفاده کنیم  احتمال نشست صدا از یک منبع روی منبع کناری وجود دارد

فرم نصب این میکروفون ها به طوری است که یک طرف ان (یعنی سمت کوچکتر ان) به سمت سالن و سمت بزرگتر ان به سمت ارکستر میباشد و برای نشان دادن شخصیت واقعی اکوستیکی سالن میتوان با نزدیکتر گرفتن میکروفون نسبت به ارکستر و دور کردن ان نسبت به سالن صدای ارکستر را بهتر گرفت

ضمنا باید اضافه نمود قسمت زاعد ان باید به طرف فصل مشترک دیوار و سقف قرار گیرد تا شرایط اکوستیکی سالن بهتر نشان داده شود

میکروفونهایی که دارای این نوع پترن هستند عبارت است از میکروفون های الکترو داینامیک و الکترو استاتیک

از این نوع میکروفون بیشتر در جاهایی استفاده میشود که سطح نویز ان کم است چون کم خطر و قابل کنترل است

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید
نظر