• این بخش به زودی فعال خواهد شد
xلطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
پربازدیدترین ها
  • مطالب

  • یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
  • نویسنده: سروش علیزاده

1729
بازدید


جیسون لارکین، عکاس مستند

جیسون لارکین (1) عکاسی بریتانیایی است که بیشتر بخاطر پروژه های بلند مدت مستند، پرتره های محیطی و عکاسی گزارشی از مناظر شناخته شده است. او بعد از سال 2007 به مصر مهاجرت کرد که مجموعه ی past perfect  نخستین کار او در مصر، با محوریت موزه های مصر مجموعه ای شناخته شده به حساب می آید که جوایز زیادی از جمله جایزه ی pdn را در آمریکا برای لارکین به همراه آورد.

مجموعه ی cairo divided  او با موضوعیت مناظر پایتخت های درحال پیشرفت و فضای شهری نامزد دریافت جوایز prix pictet  و deutsche borse شد که می توان این مجموعه را یکی از بهترین مجموعه های موجود در همین زمینه به حساب آورد.

 در سال 2010 برای دوسال به ژوهانسبورگ (پایتخت آفریقای جنوبی) رفت و در آنجا مشغول عکاسی از منابع طلای ژوهانسبورگ، یکی از جنبه های نادیده ی آفریقای جنوبی شد و مجموعه اش در آفریقای جنوبی در نشریه ای دو زبانه و در اروپا بصورت یک مونوگراف به چاپ رسید. 

عنصر مشترک تمامی کارهای لارکین را می توان دید مستندی دانست که در قالب موضوعیت های مختلف و در محور های گوناگونی که در راستای آن ها عکاسی می کند به خوبی خودش را نشان می دهد و در اکثر کارهایش نه بعنوان یک ضمیمه بلکه بعنوان یک لایه ی اصلی در فضای بصری کار مشاهده می شود. همانطور که در مجموعه ی tales from the city of gold که در آفریقای جنوبی تهیه شده است مستند بودن پیرنگ کلی عکس های مجموعه را به خوبی و به متناسب ترین شکل ممکن می  توان از مجموعه دریافت کرد. همچنین این دید که توسط لارکین در عکاسی پیاده می شود آنقدر منعطف (یا بهتر است بگوییم مبسوط و وسیع) است که در موضوعیت های مختلف و در رویارویی با سوژه های متفاوت همچنان رنگ اصلی فضای بصری را به خودش اختصاص می دهد.

در مجموعه ی cairo divided تصویری از بافت شهری را می بینیم که در عین حرکت به سمت توسعه، سکون خودش را تمام و کمال حفظ کرده است و نقطه ای که اسم لارکین را در عکس پیدا می کنیم دقیقا همان دید مستند انگارانه ی او در عکاسی اش است که مستقیما شرایط را بدون هیچ وساطتی منتقل می کند. همچنین در همین مجموعه از او اشاره ی عامدانه ای را به افرادی که در همان مکان با شرایط موجود مستقیما در ارتباط هستند میبینیم که با یک دید غیر مغرضانه و بعضا مغرضانه و برای مقصود مشخصی از طرف عکاس در قاب حضور دارند.

(1) jason larkin

منبع : www.jasonlarkin.co.uk

  • jason larkin ،

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید
نظر