• این بخش به زودی فعال خواهد شد
xلطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
پربازدیدترین ها
  • مطالب

  • یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴
  • نویسنده: محمدرضا مقیمی

2402
بازدید


تناسب طلایی : بزرگترین افسانه ی طراحی - قسمت دوم

مشاهده قسمت اول

شما واقعا تناسب طلایی را ترجیح نمی دهید.

در دنیای واقعی، مردم لزوما تناسب طلایی را ترجیح نمی دهند.

Devlin ادامه می دهد: به عنوان بخشی از یک پژوهش جاری منتشر نشده در استفورد، او در طرح این پرسش از صد ها دانشجو، که مستطیل مورد علاقه آنان کدام است! ، با دپارتمان روانشناسی دانشگاه همکاری داشته است. او به دانشجویان مجموعه هایی از مستطیل ها را نشان می دهد، بعد از آنان می خواهد مستطیلی را که مورد علاقه شان است، انتخاب کنند. اگر حقیقتی در پس این ایده که، تناسب طلایی کلید زیبایی است، وجود داشت، دانشجویان مستطیل هایی را انتخاب می کردند که نزدیکی بیشتری با مستطیل طلایی داشتند. اما نمی کنند.آنها کاملا تصادفی انتخاب می کنند. و اگر از آنها بخواهید دوباره انتخاب کنند، مستطیل های دیگری را انتخاب می کنند. "برای نشان دادن وجوه پیچیده ی ادراک انسانی به دانشجویان جدید روانشناسی ،این روش بسیار خوبی است ." و خب این نشان می دهد که زیبایی شناسی مبتنی بر تناسب طلایی، دیگر برای مردم جذاب نیست.

آزمایشهای های Devlin، تنها نمونه ی از این دست نیستند، مطالعه ای در مدرسه ی تجارت هاس در برکلی نشان می دهد، به طور میانگین، مشتریان مستطیل هایی را ترجیح می دهند که در بازه ی 1/414 و 1/732 قرار دارند. این بازه تناسب طلایی را نیز شامل می شود ولی عدد دقیق تناسب طلایی، دقیقا مورد علاقه نیست.

بسیاری از طراحان امروز، تناسب طلایی را کارآمد نمی دانند.

به هر شکل، طراحانی که با آنها در مورد تناسب طلایی صحبت کردیم، آنرا خیلی به درد بخور نمی دانند.

Richard Meier، معمار افسانه ای Getty Center و موزه هنر معاصر بارسلونا، اذعان می کند که وقتی اولین بار کارش را به عنوان معمار شروع کرد، کارهایی با تناسب طلایی انجام داده بود، ولی او هیچگاه ساختمانی را با در نظر گرفتن تناسب طلایی طراحی نکرد. " اعداد و فرمول های بسیار مهم دیگری هستند که در طراحی یک ساختمان اهمیت دارند". اشاره ی او به اعدادی است که بیشترین فضا را حاصل می کنند یا بارگذاری سازه را محاسبه می کنند.

Alisa Andrasek، طراح Biothing، مخزن آنلاین طرح های محاسباتی، هم موافق است. "در کار خودم، هرگز به یاد ندارم از تناسب طلایی استفاده کرده باشم." او در یک ایمیل می نویسد: "می توانم استفاده از تناسب طلایی در طراحی را به عنوان چاشنی کار، متصور شوم، ولی بنا نهادن کلیت طراحی بر مبنای این تناسب، همانگونه که در تاریخ شاهد آن هستیم، ساده اندیشانه است."

Giorgia Lupi، از Accurat، شرکت ایتالیایی طراحی و نوآوری، می گوید: در بهترین حالت، تناسب طلایی برای طراحان به اندازه سایر قوانین ترکیب بندی، اهمیت دارد. مانند قانون یک سوم: یک قانون تجربی خوب، اما یکی از آنهایی که طراحان خوب به راحتی پس می زنند. "من واقعا نمی دانم در عمل چه تعداد از طراحان، تعمدا تناسب طلایی را به کار می بندند." او ادامه می دهد: من شخصا هرگز در پروژه هایم از آن استفاده نکرده ام."

Prizma- Biothing

از میان طراحانی که با آنها صحبت کردیم، طراح صنعت Yves Behar، از FuseProject، احتما مهربان ترین رویکرد را در مورد تناسب طلایی دارد. او می گوید: نگاه من به تناسب طلایی، همانگونه است که به سایر تناسبات در محصولات و گرافیک ها. نگاه من بیشتر از اینکه جزمی باشد، در پی دریافت اطلاعات است. او هرگز طراحی را در ذهن خود بر مبنای تناسب طلایی پایه ریزی نمی کند. "تناسب طلایی به عنوان یک ابزار اهمیت بیشتری دارد تا به عنوان یک قانون."

حتی طراحانی که ریاضیدان هم هستند، نسبت به کاربرد تناسب طلایی در طراحی مشکوکند. Edmund Harris، استادیار دپارتمان ریاضیات دانشگاه Arkansas است. فردی که فرمول های زیادی برای خلق آثار هنری جدید ابداع می کند. اما او تناسبات طلایی را یکی از ابزار های فراوانی می داند که ریاضی وار بر طراحان تاثیر گذاشته اند. "این از جهت های مختلف عدد بسیار ساده ای است، برای همین هم هست که در جاهای زیادی شاهد بروز آن هستیم." Harriss در ایمیلش به من می گوید: این قطعا فرمول جهانی زیبایی نیست.

Yves Béhar

چرا افسانه هنوز پا برجاست؟

اگر شایستگی زیبایی شناسانه ی تناسب طلایی تا این حد سست است، چرا این افسانه هنوز پابرجاست؟

Devlin می گوید این بسیار ساده است، "ما موجوداتی هستیم که از لحاظ ژنتیکی برای دیدن الگو ها و جستجوی معانی برنامه نویسی شده ایم."  او ادامه می دهد: این که بخواهیم با مفاهیمی که مانند زیبایی، تا این حد قراردادی و نسبی هستند راحت باشیم، در DNA ما نیست. برای همین تلاش می کنیم آنها را با فهم محدود خود از ریاضیات، پشتیبانی کنیم. اما بسیاری از مردم واقعا ریاضیات را نمی فهمند، یا واقعا نمی دانند چطور فرمول ساده ای مانند تناسب طلایی در سیستم های پیچیده به کار بسته می شود. برای همین نمی توانیم خودمان را خطا یابی کنیم. "مردم خیال می کنند تناسب طلایی را در اطرافشان می بینند، در دنیای طبیعت و اشیایی که دوستشان دارند، اما آنها نمی توانند این را اثبات کنند."

Devlin به من می گوید: "آنها قربانی غریزه طبیعی خود مبنی بر پیدا کردن معانی در الگو های موجود در عالم هستند، بدون دانش کافی در ریاضیات، که به آنها بگوید که الگو هایی که فکر می کنند می بینند، تصاویری گمراه کننده هستند." اگر شما تناسب طلایی را در طراحی های مورد علاقه تان می بینید، شما فقط در حال دیدن "چیزها" هستید.

این متن ترجمه ی متنی به زبان انگلیسی نوشته ی John Brownlee است.

 

برای مشاهده متن اصلی اینجا کلیک کنید.

  • محمدرضا مقیمی ،
  • محمدرضا مقیمی ،
  • محمدرضا مقیمی ،
  • نتاسب طلائی ،
  • طراحی صنعتی ،
  • طراحی ،
  • طراحی ،

اخبار مرتبط
یکشنبه ۲۴ خرداد ۹۴

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۹۴


نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید
نظر